Andre Prosjekter

Tema: Tinn
Idé og forklaring
Da var enda en langprosjekt ferdig og denne gangen ble det tinnstøping, dette var egentlig ikke en del av min arbeidsplan, men et felles prosjekt i klassen for de som hadde lyst, og siden jeg liker å prøve nye ting så la jeg hovedprosjektet mitt på is i 3 uker + vinterferien.
   
Jeg har alltid likt den Norrøne Mytologien og bestemte meg for at det skulle være tema for dette prosjektet. De to symbolene jeg tok i bruk her er en valknut og en Ouroboros
  
  
Betydning
Valknut: (Old Norse. valr - "Drept krigers" + knut - "knott")  Det er litt uklart hva valknut egentlig står for men det er en god del teorier. den teorien jeg liker best er at den symboliserer de 9 verdenene på Yggdrasil, hvert hjørne er en verden eller dimensjon.  

Her skal jeg være ærlig og si at jeg satt i timesvis og leste fra den norrøne mytologien for å finne ut hva de forskjellige verdenene var og hvordan hjørne de "hører" til, for det viser seg at det er sykt mange forskjellige teorier og spekulasjoner på det her.

Etterhvert fant jeg ut at det var ingen måte for meg å finne ut hva som var riktig og galt så jeg endte opp med å bare sammenligne det jeg husker fra fortellingene og det jeg leste meg opp på, og prøvde å lage en illustrasjon av det.
   

    
Ouroboros:
(Gresk. oura - "Hale" + boros - "Spisende") Står for Uendelig, evigheten, gjenoppstandelsen, udødelighet, Liv-død-og-gjenfødelsen osv. osv. du forstår tegningen. Symbolet er en drage, slange eller orm som spiser/biter sin egen hale og kan identifiseres med Midgardsormen som må bite i sin egen hale for å ikke ramle av Midgard
 

Denne kombinasjonen er ikke noe jeg har kommet opp med nylig, I starten av 2011 kom en av klassekameratene mine bort til meg og spurte om jeg kunne lage en logo til bandet hanes, Mind of Diar. Navnet betyr noe som tankene til gud/guder eller noe lignende og da tenkte jeg så klart de norrøne gudene. Logoen endte opp som en avkappet arm som holdt opp et klokke ur med en Ouroboros ramme og et valknut symbol inni seg.
 

 
 
Arbeidsprosess
Etter at vi en av lærerne hadde vist oss hvordan tinnstøping fungerte gikk jeg med en gang i arbeid med å finne materialer og verktøy, siden jeg allerede viste hva jeg skulle lage. Den første uka skjedde det ikke så mye fordi dette var på en fredag og jeg hadde ikke bildene på skolen.

Når jeg endelig fikk startet tok jeg en utskrift av ønsket størrelse og festet det på en bjørkplate som jeg skulle skjære formen ut av. Jeg gikk deretter langs kantene med en kniv for å markere kantene.
    

Platen jeg jobbet på besto av fem tynne lag som gikk på tvers av hverandre, tre av disse lagene skår jeg ut og fjerna det øverste fordi det var for oppfliset, etter det var det pussing med sandpapir for å få en jevn overflate.

Når overflata var ferdig ble formen skjært ut og kantene ble også pusset. Er det noe jeg angrer på etter tid så er det at skår ut linja der magen/underdelen av slangen var, kantene ble dermed mye tynnere enn det de skulle og oppflisa seg, derfor måtte jeg pusse mer enn det jeg ville
   
   
Når jeg Følte meg fornøyd med brosjen skulle den støpes, det første jeg gjorde var å ta en firkantet støpeform og fylte den med oljeblandet sand og stampet det i formen til det var helt tett med sand. etter det la jeg Brosjen oppå og satte neste støpeform rundt.
   

Før jeg lagde neste lag med sand strødde jeg Talkum mellom for å skille formene fra hverandre, formen ble deretter fylt og stampet. Deretter tok vi formene fra hverandre og tok ut brosjen samtidig som vi lagde et hull der tinnet skulle renne inn. 

Gamle tinnbiter fra tidligere støpinger ble smeltet i en liten holder på ca 200+ grader og silt ned i formen, det tok ikke et minutt engang før den var ferdig, den ny støpte brosjen ble tatt ut av formen og vasket for å få bort brent sand. (øverste bilde til venstre)

Så var det pussingen som sto for tur, her ble vanlig sandpapir brukt der jeg begynte på så grovt som 120 og gikk så fint som 1200, etter det ble den polert og renset og endte opp som slik du ser den på bilde oppe til høyre.
  
    
Når jeg startet prosjektet hadde jeg også lyst til å mørklegge bakgrunnen for å få et større skille/kontrast og for å fremheve symbolet. Dette viste seg til å være litt mer vrient enn jeg tenkte siden vi ikke viste om noe som hadde en slik kjemisk reaksjon på tinn.

Så vi bestemte oss for å spørre gode gamle venn 'improvisere' om hjelp og endte opp med å bruke helt vanlig svart spray, som endte i et sabla søl. kantene ble teipet for å ikke få maling på valknut'en eller ramma.

Selv om jeg hadde min tvil om at svart spray ville fungere fikk det faktisk den matte-fargen jeg ønsket og resultatet ble bedre enn jeg hadde forventet
   
   
 Inspirasjon 
som sagt var jeg inspirert av symbolet Valknut og Ouroboros, I bilde nedenfor kan du se et bilde fra en animert kortfil der vi ser en viking bruke en Valknut brosje, under kan du se et annet eksemplar.
   
    
Når det kommer til Ouroboros
   
Vurdering
i likhet med Leiremodellering prosjektet er jeg ganske fornøyd med resultatet siden jeg aldri har drevet med det før, men det er alltid rom til forbedringer.
1. kantene på innsiden av brosjen var ikke så rett som de skulle være og særlig over slangehodet var det mer en jevn overgang enn en kant.

2. symmetrien skulle vært bedre, ramma er ujevn og valknut'en har ikke rett bredde på alle "søylene".

3. tre av kantene knakk under utskjæringen av brosjeformen, dette er fordi jeg var for hardhendt og "så meg ikke for"
   
4. tenker jeg over det skulle brosjen vært mye større.

Jeg er litt vel kritisk men sånn er det bare, jeg tenker at jeg sikkert en gang vil lage noe annet og da kanskje noe relatert til rasen min og da er det lurt å vite hva man burde gjøre bedre/øve på.

 For øyeblikket jobber jeg med mitt andre leiremodellering prosjekt så jeg vil ikke blogge i på en stund men før det vil jeg legge ut et "alt mulig innlegg" der jeg skal vise fram en god del av oppdateringer og små arbeid jeg ikke har vist før. Med det sier jeg takk for denne gang.
_______________________________


Tema: Digital tegning
Termin 1 - uke 11
For ca. 1 år tilbake kjøpte jeg meg et tegnebrett med navn Wacom intuos4 Large, et relativt dyrt kjøp med tanke på at det var mitt første tegnebrett. Men så kom den i posten, jeg plugga det inn, dreiv på med det et par gang, også ble det liggende. Grunnen til dette trur jeg er fordi jeg syntes overgangen fra papiret til tegnebrett var alt for vanskelig, hovedsakelig fordi man må se fram på skjermen istedenfor ned på der man tegne, I tillegg til at jeg ikke hadde peiling på hvor jeg skulle starte.

men nå 1 år senere har jeg funnet det fram for og prøve meg litt igjen fordi nå synes jeg det er på tide å lære seg Digitaltegning. I tillegg spurte jeg Michelle om hun kunne hjelpe meg komme i gang fordi jeg allerede vet at hun er veldig flink med digital tegninger.

21. november
På mandagen startet vi med digitaltegning, jeg satt hjemme men snakket med Michelle over Skype samtidig som vi delte skjerm, slik kunne hun gi meg kommentarer underveis. Jeg startet med å lage en simpel skisse ut i fra et portrettbilde, her hadde jeg selvskat et lite problem fordi jeg har en uvane med og aldri skisse og derfor behandlet jeg det nesten som en tegning. Etter at jeg endelig hadde knotet meg ferdig tok jeg portrett  bilde som et utgangspunkt og valgte ut 5 farger fra huden, fra den mørkeste skyggen til det lyseste punktet.


Etter dette farget jeg hele skissen med den midterste fargen for å få en grunnfarge, etterpå lagde jeg enda et lag der jeg brukte den nest lyseste fargen og enda et lag med den nest mørkeste fargen. Disse fargene brukte jeg "Smudge tool" på for å strekke ut fargene så de ble mer gradvis utdelt og fikk en slags skygge/belysnings effekt på seg
24-25. november
Vi møtte opp på sløyden som vanlig og fikk litt felles info angående vurderings grunnlag og dokumentasjon. Etter det brukte jeg tiden på skolen til å gå over det jeg allerede hadde gjort så langt i prosjektet og gjorde noen finpussinger. Når jeg kom hjem lagde jeg meg et nytt photoshop dokument, denne gangen et selvportrett, for og få videre øvd på hudfargen og skygge leggingen, jeg har enda ikke lært meg neste steg i profettegning men i mellomtiden øver jeg meg bare på det jeg kan. Noe jeg oppdaget etter en stund var at jeg valgte ut litt veldig mørke fager til et selvportrett.


Jeg må si at enkelte ting jeg syntes var umulig ikke er så vanskelig allikevel, man må bare lære seg teknikken bak dem. Jeg har hatt det artig så langt med digitaltegning og ser fram til å lære mer.
Neste uke har jeg dessverre termin prøve i 3 forskjellige fag og vil derfor ikke få gjort så mye videre på disse tegningene eller noen andre digitaltegninger.
_______________________________


Tema: Tegneserier
Termin 1 - uke 10
Gjennom den kulturelle skolesekken fikk skolen vår tilbud om tegneseriekurs med Tore Strand Olsen, som er kjent for å ha bidratt til kjente tegneserier som Pyton, Pondus, Ernie og Gorilla i tillegg til å være tegneren bak en bok jeg gjerne kan anbefale som heter Arne Næss og Blått Blod. 

Vi startet timen med en liten introduksjon etterfulgt av litt muntlig teori. Tore fortalte oss om kjente tegneserie figurer og hva som kjennetegner dem, han tegnet også noen simple figurer på tavla for å se om vi klarte å relatere dem til en tegneseriefigur. Tore hadde også med seg et PowerPoint framlegg der han fortalte forskjellige måter og tegne tegneserier på og litt om hanes egen erfaring som tegneserie artist


Når framlegget var ferdig fikk vi endelig begynt og tegne. Det første vi gjorde var å lage en helt tilfeldig karakter som vi deretter skulle plassere i en tegneserie, samtidig sto tore ved tavla og sporte rundt i klassen om helt tilfeldige ting/objekter/egenskaper og lagde den mest bisarre karakteren ut av svarene. Jeg tegnet en simpel gutt med pigg sveis, solbriller og skjorte også tegnet jeg en slags Ånd i lampe karakter. Det var en grei oppgave men jeg følte at vi fikk alt for liten veiledning, jeg kunne gjerne ha tenkt meg at læreren hadde gått rundt omkring og gitt tilbakemelding på det vi gjorde men det fikk vi ikke. 
Det var et ok kurs men jeg følte at jeg ikke fikk så mye ut av det, i tillegg synes jeg det vare alt for kort, 1 time er ingenting. Jeg kunne også tenkt meg litt mer praktisk jobbing og lære mer om teknikker i stede for så mye muntlig teori.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar