mandag 5. mars 2012

Termin 2 - Uke 8: Sjelett v2

Tema: Skjelett v2
Ide og forklaring

Sist gang jeg blogget om rasens skjelett var jeg enda ikke ferdig og jeg hadde også problemer med å få proporsjonene rett,nå har det gått en stund siden sist og jeg har nå kommet et godt stykke på vei.

Jeg har forsåvidt ikke gjort så mange endringer på skjelettet og har bare holdt meg til den originale ideen. Det eneste, bortsett fra å øve på skjelett tegning, er vel at jeg har lagt til flere detaljer og har litt mer tanker bak det enn når jeg startet.



Jeg kommer ikke til å forklare hvordan hver enkelt del kommer til å fungere fordi dette var hovedsaklig bare for å vise hvordan det så ut. Et av de neste prosjektene jeg skal drive på med er Organene og kroppen og da vil jeg også gå litt tilbake på skjelettet.

En annen ting er at jeg ikke har tatt med hodeskallen på skjelettet men jeg gjorde heller det for seg selv siden jeg var usikker på hvordan det skulle bli. men med et par korte skisser så fikk jeg et greit første utkast.


her ser du at den har faktisk 6 øyer isteden for 1, dette er en endring som har hendt siden sist gang der jeg så selv at cyclop øyet så bare rart ut og det var vanskelig å forme det. Å lage øynene slik var faktisk ei venninne av meg sin ide og jeg er for alltids takknemlig for det siden de ser ti gang bedre ut enn mitt originale utkast. 

senere skal jeg laste opp to hel portrett bilder av ansiktet til rasen, noe jeg har gjort den uka som fulgte etter uke 8.


Arbeidsprosess
Med skisser og inspirasjon allerede liggende var Arbeidsprosessen relativt kort til kroppen, det eneste jeg gjorde var å øve helt til jeg fikk det til, og legge til flere detaljer som f.eks. skygge (som jeg har fått øvd meg litt på) og knokler. Men uten boken "anatomisk tegnelære" som jeg lånte på biblioteket trur jeg dette hadde blitt mye vanskeligere


Boken har full-detaljerte bilder av hver eneste knokkel i menneskekroppen og fra en god del dyr også. boken viste også fint hvordan skyggene ble lagt. Alt i alt vil jeg virkelig anbefale boken til de som interesserer seg i slikt

Når det kommer til hodet så skissa jeg bare ned fort hvordan jeg trudde det så ut og prøvde meg litt at og fram.
   

  
Her er en av mine skisser som ledet til så langt jeg er kommet nå, problemet mitt under denne delen var at hodeskallen var alt for høy og smal, så jeg senket pannen og gjorde mindre avstand mellom nese og munn

Hvis du lurer på hvorfor jeg har tegnet tennene sånn er det for for å illustrere at de kan trekkes ut og inn.
  


Problemstilling/Spørsmål
Vekt forskjell: det kan virke som om overkroppen er litt vel massiv i forhold til resten 
  av kroppen, men beinplatene på overkroppen består mye av brusk og veier derfor ikke så mye. 



Vurdering
 Hvis jeg virkelig skal vurdere så er det mye jeg kan pirke på, til å begynne med kan jeg jo ta opp det med symmetri, som i disse tegningene er ganske så på jorde. Hvis du studerer bildene kan vi se at ryggplatene ikke "treffer" hverandre og det samme gjelder skulderplatene på både for- og baksiden.

for det andre skulle jeg ikke tegne armene på skjelettet som står side lengst, her skulle jeg heller utelatt dem for å få en bedre oversikt over siden.

jeg kan bare si at jeg er glad for at dette var bare for å vise hvordan beina så ut og ikke for å få de til å se hundre prosent riktig ut. Men med dette lille prosjektet har jeg lært litt om hva jeg trenger å øve på, for å se det på den lyse siden

1 kommentar:

  1. Fine skjelett! Kontur og litt skygge gjør seg godt. Jeg må bare gjenta det jeg har sagt tidligere; dette skal jo ikke være studium for ortoped eller kirurg - så de kravene du setter i vurderinga er vel litt strenge...

    SvarSlett