mandag 20. februar 2012

Termin 2 - uke 6-7: Alfabet

Tema: Alfabet
Ide og forklaring

Når jeg startet med dette prosjektet var jeg sikker på at jeg ville ha en slags rune form for alfabet, noe som skilte seg fra de andre rasene og passet inn i denne verdenen jeg "skaper". Til nå har jeg ikke brydd meg helt om hvordan alfabetet ser ut, i stede bare laga mange kruseduller langs tatoveringene og klærne som kan minne om runer, men nå var det på god tid at jeg lagde noe konkret. Om ikke andre ville forstå hva jeg skrev så ville jeg følge en konkret for og faktisk ha en mening i det jeg "skriver".
     
"Alfabetet slik det endte opp til slutt"

I starten tenkte jeg at jeg ville gjøre noe helt spesielt, noe nytt der at jeg i stede for å lage et simpelt A-Z alfabet skulle jeg ja et eget slags alfabet med egne lyder og uttalelser med tanke på at denne rasen er ikke mennesker og har ikke lagd sitt språk for at mennesker skal forstå det. Dessverre så jeg hvor mye mer tid dette ville ta og skal jeg bli ferdig/komme et godt stykke på vei med dette prosjektet kan jeg ikke bruke for lang tid på hvert punkt.

Midlertidig har jeg derfor gått for A-Z alfabetet men jeg tenker at jeg kommer tilbake til dette senere en gang jeg føler jeg ikke har noe annet jeg må gjøre.
  
   
Arbeidsprosess
I starten av dette prosjektet gikk jeg først over alle mine gamle tegninger og så om det var noe fornuftig å få ut ifra mine tidligere kruseduller sånn at jeg kunne ha en form for grunnlag,utrolig nok var det til utrolig liten hjelp.

Jeg gikk heller rett på oppgaven og prøvde å sette en slags marg jeg måtte følge, et sett regle sånn at ikke bokstavene ble for annerledes hverandre og "passet sammen", en av disse reglene var at hvert tegn skulle bestå av 2 "Streker", fri fra verandre som gikk fra skarpt til tykt og holdt ganske rette linjer.

 "Øverst ser man at jeg prøvde å manipulere en A og under er det mitt
forsøk på å følge en rekke regler når jeg lagde runene"

Det gikk ikke lange tiden før fantasien min gikk tom, 13 tegn og jeg var helt ide løs. Jeg fikk en kommentar av ei i klassen at bare ikke lot seg gjøre å tenke sånn og at jeg måtte bare sette litt friere tøyler, så jeg skrudde på dataen og lette etter inspirasjon.


Inspirasjon
På grunn av at jeg har vært en aktiv Gamer opp igjennom årene viste jeg om mange inspirasjonskilder, fantisy spill, bok cover og generelle artwork gjort av andre. jeg lagde meg en liten mappe og hentet masse bilder fra nettet og startet å skrible runer ned på ark av de jeg syntes var kulest.
"Inspirasjon hentet fra forskjellige plasser på nettet, jeg laster bare opp en smakebit av bildene på grunn av at det var så mange, men du fatter poenget på hvordan jeg har tenkt"

"En god variasjon av runer: dverge runer, alve runer, 
viking runer, "Alien" runer, demon runer osv. osv."
     
 Etter jeg at jeg sa meg ferdig med skisseringen måtte jeg bestemme meg for hvordan stil, valget sto forsåvidt kun mellom geometriske runer og "magiske" runer, men under begge er det en del sub-kategorier.
Av alle inspirasjonskildene jeg var innom var det nok runene laget av Jeff Carlisle til 7 Deadly Sins
som jeg likte best; en blanding av halvsirkler spisse kanter og tykke streker.


Deretter gikk jeg over hver enkelt rune jeg hadde skissert og prøvde å gjøre dem i den stilen, noen funket ikke, men jeg vil si jeg fikk et godt utvalg tilslutt.


Problemstilling/spørsmål
Hva brukes runene hovedsaklig til?

Jeg vil ikke si for sikkert at runene vil være demmes eneste skriftspråk, men jeg tenker at runene blir det mest brukte

Hva skriver de på? Papir?
Nei, jeg trur neppe de har oppdaget papir kunsten og bruker heller alternativer som stein (stein plater/byggverk) og skinn (klær, flagg, dekorasjon, bannere...)

Hvordan gjør de det?
Magi er en stor del av min rase men er et felt jeg ikke kar fått dokumentert så mye om. men hovedsaklig tenker jeg at de har evnen til å manipulere stein og knuse , sette sammen, flytte på det osv. på nesten samme måte som telekinese. De inngraverer runene i steinen med magien sin.

Når det gjelder skinn så tenker jeg at de bruker en form for Pyrografi/tre gravering/tre brenner,
skinnet de bruker tåler mye og lar de brenne inn runene.


Vurdering

Jeg kan vel si meg litt fornøyd selv om jeg ville gjøre så mye mer, det er fremdeles en del bokstaver jeg har lyst å bytte ut som R og S og jeg har også lyst til å lage et viere alfabet, med lyder og uttalelser osv.

I denne delen av oppgaven var jeg relativt treg å så etter inspirasjon, noe som jeg merka sinka arbeidsprosessen veldig med tanke på at det ble så mye lettere med et moodboard og skisser foran meg. Jeg må snart lære at min andre metode er ganske ineffektiv

Jeg synes selv jeg fikk nok av skisser og inspirasjon tilslutt og de hjalp meg veldig til å lage et simpelt alfabet. Mer info rundt hvordan de snakke og bruker runene vil komme i et senere dokument.

Etter vært håper jeg at jeg skal også lage en betydning for hver rune også, f.eks så har X en timeglass form og det kan jo selfølgelig bety Tid, B derimot minne meg om ild som også passer bra.

Neste innlegg vil være generelle tegninger, det blir et veldig lite innlegg men jeg må jo dokumentere alt.

1 kommentar:

  1. Fintt innlegg, med moodboard ( for å kalle det det) og alt!

    SvarSlett