søndag 5. februar 2012

Termin 2 - uke 1-5: Skjelett

Tema: Skjelett
 Ide og forklaring 
Dette er i likhet med tema: klær, noe jeg aldri har hvert innom før og det lager jo selvfølgelig en litt større utfordring for meg. Jeg har nå holdt på med denne delen en god stund nå og jeg dessverre enda ikke ferdig på grunn av en pause for å jobbe på temaer som klær. Jeg har prøvd flere ganger om igjen med forskjellige variasjoner for å se hva som ser best ut, jeg har en vak ide på hvordan resultatet skal bli men har enda litt problemer med å få anatomien riktig og de proporsjonale størrelsene rett.

Ideen er å ta utgangspunkt i menneske skjelettet, gjøre det litt smalere rundt midjen og bruke skjelettet til en raptor (
Velociraptor) som utgangspunkt for beina. I tillegg tenker jeg at jeg skal bytte ut ribbeina med "skjelettplater" som består for det meste av brusk og har i oppgave å styrke muskelen rundt lungene (bedre forklaring kommer senere)

Jeg har i biologien også beskrevet deler av kroppen som har skall under huden. disse skallene er en del av skjelettet og vil vises i det ferdige resultatet.   

Arbeidsprosess

Jeg startet dette temaet med å se på bilder av menneskeskjellet og dyre skjelett for en liten ide myldring og inspirasjon, når jeg hadde sett en god del prøvde jeg meg på mitt første skjelett. (alle sider) Resultatet var ganske likt det av menneske ser man bort ifra beina og jeg følte for at det trengtes endringer, i tillegg fant jeg ut at jeg var forferdelig til å tegne hodeskaller, hehe.
  
  
På mitt andre forsøk la jeg til "skjelettplatene" og forenklet midjen. (
jeg vet ikke hva denne delen kalles på norsk) men jeg trengte mye mer øving, anatomien var feil, hode så stygt ut og halebeinet/halen var ikke riktig.
   


Tredje forsøk
tok jeg samme konsept, la til svømme finnene som en del av skjelettet og gjorde overkroppen enda smalere, kanskje litt for smal. enda ingen tegn til skall delene men dette er ikke mitt siste forsøk. Jeg tenker å ta en skikkelig skisse runde på hver enkelt del før jeg går videre på neste forsøk.  



 
Inspirasjon
Som jeg nevnte tidligere så er dette en inspirert blanding av anatomien tin menneskeskjelettet og skjelettet til type raptor, pluss mitt eget lille bidrag.

Jeg vil egentlig bare forsette og følge samme "inspirasjon kart" og øve på å tegne skjeletter generelt og etterhvert som jeg ser meg fornøyd vil jeg tegne skjelettet med en form ramme rundt, som også sett på et av bildene her.


Problemstilling/Spørsmål

Dette feltet er for øyeblikket tomt, men hvis det skulle være noen spørmål skal jeg svare på det og oppdatere innlegget.


Vurdering 
Nå er det eneste jeg har å vurdere så langt min arbeidsprosess og skisser, en mer grundig vurdering vil komme når jeg er ferdig.
For å være kritisk er det en rekke ting som ikke ser bra ut:
Skjelettet er ikke proporsjonalt rett, leggen er for kort, halebeinet/halen er for tynn, alt for stort mellomrom mellom midje og solar plexus, hendene er feil tegnet, hode mangler osv. osv.
 
Det er mange ting i hvertfall, men dette er bare skisser så det er ikke noe mer å forvente.
 
Ting jeg burde sette mest vekt på til neste gang:
- få alle delene av skjelettet til å være riktig proporsjonal størrelse
- Lære meg å tegne hodeskalle
- Kunne tegne en siste vinkel som står på skrått
- Tenke ut flere variasjoner til skall og beinoppbygning

Jeg vil mest sannsynlig lage et nytt tema: skjelett når jeg er ferdig fordi jeg kan tenke meg det blir en del innlegg i mellom tiden.

Neste tema blir enten Alfabetet og språket eller Generelle tegninger, jeg trur jeg skal laste det opp på Tirsdag har jeg tiden. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar