fredag 3. februar 2012

Termin 2 - uke 1-5: klær

Tema: Klær
Ide og forklaring

Jeg har i lang tid hadd en god ide på hvordan kles stilen til rasen min ser ut, men jeg har aldri tegnet mange variasjoner eller tegnet dem uten krigs rustning på. Derfor har jeg i de to siste ukene satt av litt tid til dette for å få et større innblikk rundt dette området og for fremtidig bruk.
      

Jeg har i et tidligere innlegg beskrevet hvor min inspirasjon har kommet fra og det har ikke endret seg, jeg har heller bare brukt mer og mer av min egen stil og prøvd mitt beste å få en del variasjon samtidig som jeg holder fast til stilen.
  
  
Utdrag fra tidligere innlegg:
"Jeg har en vak ide om hvordan klærne er bygd opp, stilen bygger seg på klesstilen de brukte i det gamle greske og romerske riket, som blir kaldt for Toga, der de hadde et stort plagg de surret rundt seg og over den ene eller begge skuldrene. Min ide spiller på nesten den samme ideen, men i stedet for kun et plagg som henger ganske løst, tenker jeg at mine klær skal være bygd opp av flere lag med et slags stoff som kan minne om lær og det skal ikke være noen løse deler på plaget."

"I tillegg tok jeg litt inspirasjon fra de egyptiske faraoene der vi kan se at de hadde enkle plagg, men rundt skuldrene, underarmen og midjen likte de å ha dekorasjon, særlig gull eller sølv farget for og vise status, makt og rikdom."

 
   Inspirasjons bilder av klær
      

Hvordan er det laget?  
Klærne er laget av skinnet fra et slags rovdyr som lever i nærmiljøet, jeg har enda ikke kommet så langt at jeg vet hvordan de ser ut men det vil nok komme etterhvert. Rovdyret har ganske pigment løst skinn som de fleste rasene som lever der og derfor er skinnet for det meste hvit farget.

Skinnet er tynt og er veldig hardfør, det er nesten like bevegelig som stoff og nesten like tykt og hard som lær. Materialet er så tett og fast at når det kuttes opp så vil ikke kantene flæres opp eller revne, derfor er det et genialt materiale å bruke med tanke på at det ikke må bearbeides så mye.

Selv om det kan se ut som om klærne består av mange løse lag så er det ikke slik, alle lagene er festet sammen og det skal ikke være vanskelig og ta av og på klærne Når klærne er ferdiglaget bruker de en form for brenne pinne og risser inn mønster og runer der de måtte ønske. 

Arbeidsprosess
Som sakt hadde jeg allerede klart for meg hvordan det ville se ut og hva slags stil jeg skulle bruke, den virkelige utfordringen i oppgaven var å lage variasjon til denne ideen for å kunne bruke det senere. Det aller første jeg gjorde var å se gjennom mine tidligere tegninger etter ideer.

Jeg fortsatte derfra uten mye hel fordi jeg verken var sikker på hva jeg skulle endre og hvor mye, jeg spurte derfor et par andre etter ideer og hva de mente også hadde jeg en liten ide myldring der jeg skisserte ned mulige design
en liten smakebit av skissene mine, tru meg, det ble mange ark tilslutt.
       
Den nederste delen var grei og håndtere fordi jeg hadde allerede bestemt meg for ikke å gjøre for mange endringer der, det jeg sleit var overkroppen. Hvordan skulle jeg ha skuldrene? Skal jeg ha ekstra ermer for under armene? Hvordan skal hele greia settes sammen?... for et hodebry!

Sakte men sikkert (veldig sakte...) fikk jeg fram et og et design, og jeg kan si rett ut at dette var en oppgave jeg hadde store problemer med, jeg hadde total hjerneteppe når det kom til ideer og hadde jeg ikke fått hjelp fra vennene mine ville det gått dårlig.

Når jeg var ferdig med 12 design, som var målet, pen-la jeg dem og skannet de. Det er ingen dekorasjon eller runeskrift på de siden det kun fokuseres på outline her, jeg kommer til å lage eget innlegg i senere tid for det
    
   
Problemstilling/Spørsmål
Jeg har fått et spørsmål angående dette, hvordan klarer de å lage så detaljerte klær, rustninger og sverd når det har kun tre fingre på hver hand og store klør som stå i veien?

For det første, klørne kan trekkes inn når de selv føler for det, derfor er de ikke i veien når de skal gjøre noe "finarbeid. Det at de har bare 3 fingre og klarer slik vil jeg si er bare snakk om synspunkt, vi er født med 5 fingre og har levd med det hele livet, men når man tenker seg om. hvor avhengig er man av lillefingeren og ringfingeren? (ser vi bort i fra skriving på tastatur og slikt) De brukes jo for det meste kun til "balansefingre". derfor vil jeg tru at de har like god kontroll om ikke bedre når det kommer til å lage klær og alt annet.
  
Klærne er i tillegg ikke så avansert, som jeg forklarte tidligere siden det er så tett og hardfør at man kan forme det bare med å kutte det. For rustning og våpen er det ikke de som lager det, når jeg starter å skrive om den tredje tidsalderen vil jeg også skrive om møtet med en ny rase, starten på en krig og import av krigsmateriell.
  
  
Vurdering
Dette lille prosjektet har ikke gått helt som håpet, jeg hadde verken motivasjonen eller tiden til å jobbe så effektivt som jeg ville og jeg var unormalt ide-løs.

Skal man trekke fram noe positivt så har jeg blitt litt bedre til å arbeide på den rette måten
(ide myldring -> skissering -> produsering)
og jeg må innrømme det hjelper en god del.

Det var ikke alle designene jeg var fornøyd med men jeg håper at etterhvert vil jeg komme på flere og bedre design til klærne.

Tillslutt vil jeg bare beklage at jeg har vært inaktiv de siste ukene på bloggen men med en ny terminstart og rett på hardkjøret i andre fag i tillegg til mye jeg sku gjort ellers har innleggene blitt utsatt, men jeg har tegnet og jeg vil over helgen skrive om mange nye temaer.

PS: er det noe jeg har glem å skrive eller skrevet feil så si ifra.

1 kommentar:

  1. Fint å lese redegjørelsen. Tegningene og dokumentasjonen som helhet framstår så mye tydeligere og renere etter at du begynte å gå over KONTUREN (på norsk!!!)med svart tusj.

    SvarSlett